Bizon Z040
PRZEZNACZENIE
Kombajn zbożowe typu Bizon przeznaczone są do zbioru i omłotu czterech podstawowych zbóż, roślin strączkowych, oleistych l pastewnych. Wymienione typy kombajnów różnią się przede wszystkim wielkością. Kombajny Bizon są maszynami wysoce nowoczesnymi, umożliwiającymi sprawny i dobry jakościowo zbiór wymienionych roślin.
BUDOWA I DANE TECHNICZNE
Kombajny Bizon są to maszyny samobieżne, czterokołowe, czołowo tnące, dostosowane do pracy w różnych warunkach polowych i klimatycznych. Do napędu mechanizmów roboczych i kół jezdnych (obu typów kombajnów) służy, osadzony na ramie kombajnu, silnik wysokoprężny, 6-cylindrowy SW-400/R2, produkowany na licencji angielskiej firmy Leyland. Moc silnika to 105 KM przy 2300 obr/min. wału korbowego.
Do regulacji prędkości jazdy zastosowano trzybiegową skrzynię przekładniową wraz z przekładnia bezstopniową, sterowaną ze stanowiska operatora. Zakres uzyskiwanych prędkości jazdy w przód od 1,5 do 19,7 km/h dla Z040 i od 1,6 do 21,0 km/h dla Z050.
Układ kierowniczy systemu samochodowego, ze wspomaganiem hydraulicznym zapewnia łatwą manewrowość. Stanowisko operatora jest usytuowane centralnie, co zapewnia dobrą widoczność przyrządu żniwnego. Pionowe i poziome sterowanie motowidła odbywa się hydraulicznie ze stanowiska kierowcy. Wlot do zespołu młócącego wyposażony jest w chwytacz kamieni. Wytrząsacze typu klawiszowego osadzone są na łożyskach tocznych, nie wymagających regulacji, ani częstego smarowania. Odpowiedni dobór sit i bezstopniowo regulowana liczba obrotów wentylatora zawiniają należytą czystość ziarna. Kombajny Bizon wyposażone są w zbiorniki na ziarno. Napełnianie zbiornika sygnalizowane jest światłem przerywanym. Wyładunek ziarna ze zbiornika do podjeżdżających przyczep dokonywany jest za pomocą przenośnika ślimakowego. Kombajn wyposażony jest w dwa niezależne systemy Hamulców jazdy, w pełne oświetlenie robocze i drogowe. Do pojazdu na większe odległości, a szczególnie po drogach publicznych, zespół żniwny (heder) jest transportowany w pozycji podłużnej za kombajnem na specjalnym wózku.
Dodatkowe wyposażenie kombajnów stanowią: długie rozdzielacze i podnośniki poległego zboża, podbieracze pokosów, prasa, względnie szarpacz do słomy, adaptery do kukurydzy. Oba typy kombajnów są w dużym stopniu zunifikowane.
Tekst pochodzi z przed roku 1981.
Model: ZO-40/42 ZO-43
Lata produkcji: 1971-1974 1979-1980
Silnik: Leyland SW400/R3 Leyland SW400/R3
Moc (KM): 100 100
Poj.skokowa (cm3): 6555 6555
liczba cylindrów/turbo: 6 6
liczna biegów: 3 3
Prędkość (km/h): 1,6-21,0 1,6-21,0
Heder (cm): 420 420
poj.zbiornika paliwa: 200 200
poj.zbiornika ziarna (t.) 2,0 2,0/2,5
Wysokość cięcia: 6-80 cm
Rozstaw palców: 76,2 mm
Szerokości młocarni: 1030 mm
Obroty bębna: 400-1100 obr/min
Przepustowość: 3 kg/s
Wymiary opon:
przednich: 16,9/14-28
tylnych: 10-15
Pojemność zbiornika ziarna: 2-2,5 m3
Czas opróżniania zbiornika: 1,5 min
Wydajność polowa: 0,7-12 ha/godz.
Wymiary w położeniu roboczym:
długość: 8950 mm
szerokość: 4630 mm
wysokość: 3830 mm
Wymiary w położeniu transportowym:
długość: 12800 mm
szerokość: 2950 mm
wysokość: 3830 mm
Ciężar: 6200 kg
Cena nowego Z040 oscylowała w granicach 460 000 ówczesnych złotych.
Offline